Hereze a jak na ně
Úvahy | 5.8.2023 @ 6.00
Tento článek původně vyšel v Mládežnickém měsíčníku 2023/6 sboru AC Čáslav. Tato verze doznala několika úprav, ne však zásadních změn.
Termín hereze chápeme v kontrastu s významově opačným termínem ortodoxie. Zatímco ortodoxie označuje „pravé hledisko“ (doslovně z řeckého orthos a doxa), hereze označuje odlišný názorový směr (takto z řeckého hairesis, což znamená „volba“ či „názor“). Za to, co je ortodoxní a tudíž nikoli heretické, se pokládá učení Starého a Nového zákona, jak jej vykládali apoštolé a otcové rané církve, což byli žáci a žáci žáků prvních apoštolů a lidé, kteří se jejich učení drželi.
Ortodoxie a hereze jsou pojmy, které se týkají intelektuálního obsahu ústních a písemných projevů. Oborem teologie, který se obranou proti herezím zabývá, je apologetika (tj. obhajoba víry), která se s herezemi opět utkává ústním a písemným projevem. Ve vztahu k církvi směřuje apologetika dvěma směry, a to dovnitř a ven. Směrem ven brání ortodoxii proti nekřesťanským pokusům upřít víře v Krista věrohodnost, směrem dovnitř brání pokusům, které chtějí ortodoxii třeba i pod rouškou líbivých pohnutek připravit o její původní obsah. Apologetou je pak svým způsobem každý křesťan. Dle apoštola Petra máme všichni být „stále připraveni k obhajobě“ naděje, kterou máme v Kristu. Z tohoto verše vyplývá, že bychom měli být připraveni nejen prezentovat svou naději nevěřícím, ale také hájit její ortodoxní intelektuální obsah před heretickými a tudíž nelegitimními verzemi.
Sám Nový zákon ortodoxii vyzdvihuje a před herezemi varuje. Ježíš učí „s pravomocí“ (Mk 1,27; Lk 4,32) a varuje učedníky před učením farizeů a saduceů (Mt 16,12; Mk 12,38). První církev „zůstávala v učení apoštolů“ (Sk 2,42). Pavel se raduje, že se adresáti jeho dopisu stali „poslušnými vzoru učení“ (Ř 6,17; 2Te 2,15; 1Tm 4,6) a varuje před těmi, kdo proti tomuto vzoru působí roztržky (Ř 16,17). Varuje také před nestálostí v učení (Ef 4,14; Žd 13,9), která má dle Pavla vyvrcholit v posledních dobách. Tehdy má být „učení démonů“ dokonce tak silné, že lidé nebudou moci zdravé učení vůbec snést (srov. 1Tm 4,1; 2Tm 4,3)! Z těchto veršů může vyplývat, že původ herezí je v zásadě démonický, protože jejich skutečným záměrem není volnomyšlenkářství jako projev náboženské svobody, ale jeho pravý opak – pokřivit vnímání člověka do té míry, aby nebyl schopen vnímat evangelium už ani jako jednu z myšlenek.
Proč vlastně Nový zákon na zdravém učení tolik trvá? Proč nestačí shodnout se na jakémsi „besídkovém minimu“ a ve složitějších otázkách si ponechat svobodu? Proč se například Jan pohoršuje nad učením Nikolaitů v Pergamu a nad působením takzvané Jezábel v Thiatyrech (Zj 2)? Šlo přeci dost možná o sympatické lidičky, kteří rádi navštěvovali sbor a rádi v něm sdíleli své zajímavé myšlenky. Proč to proti nim tolik hrotit?
Abychom porozuměli nesmírné důležitosti ortodoxie a nebezpečí hereze, musíme se na věc podívat v širších souvislostech. Záležitosti učení ovlivňují naši duševní orientaci, avšak učení není to jediné, co církev činí církví. Učení vede k praxi a praxe ke zkušenosti. Tyto tři složky, doktrína, praxe a zkušenost, jsou třemi rozměry života církve podobně, jako rozum, vůle a cit jsou rozměry osobnosti jednotlivce. (Jde vlastně o tři vrcholy Aristotelova rétorického trojúhelníku, jimiž jsou logos, ethos a pathos.) Při odebrání kteréhokoli z těchto rozměrů křesťanství přestává existovat. Bez zkušenosti jde o mrtvé náboženství, bez praxe jde o prázdné povídání a bez doktríny se z křesťanství stává něcismus, který čemusi věří a neví čemu. Tyto tři složky se vzájemně formují. Zkušenost ovlivňuje doktrínu, praxe vytváří prostor zkušenosti a doktrína formuje praxi. Z tohoto důvodu je doktrína nezbytná a její obsah zásadní. Nikdo totiž nedokáže autenticky žít v rozporu s tím, čemu opravdu věří.
Kdo má ale právo novozákonní učení definovat? V dobách apoštolských otců byla autorita k definování pravého učení svěřena do rukou koncilů, tj. velkých a často velmi dlouhých porad mnoha biskupů z celého světa. Těmto koncilům vděčíme například za ustanovení kánonu Nového zákona, definování nauky o Trojici a o Kristově plném božství a plném lidství. Koncily prvních čtyř staletí vymezily křesťanské ortodoxii prostor. Během středověku však byla autorita tradice narušena dramatickými politickými událostmi. Po pádu Říma se kulturní těžiště křesťanství začalo přesouvat dále do Evropy. Velké schizma vrhlo stín na otázku, kdo je vlastně oprávněn koncily svolávat a určovat jejich program. Nástup protestantské reformace pak znamenal v podstatě konec možnosti spojovat obecný pojem tradice s jednou církevní organizací, protože se velmi rychle vynořily tradice luterská, kalvínská, novokřtěnecká a mnohé další, které se úspěšně dovolávaly apoštolské autority aniž by respektovaly autoritu Katolické církve.
Jak tedy definovat ortodoxii dnes? Jak zjistit, zda náhodou my sami nejsme „hnáni každým větrem učení“ (Ef 4,14)? Co když jsme heretická sekta, ale nevíme o tom!? V době náboženského relativismu, kdy si o sobě každý může myslet, že právě jeho učení je to pravé, by někdo mohl poznamenat, že na tuto otázku nelze objektivně odpovědět. Dle mého názoru však i v dnešní době můžeme pravé učení poznávat, ověřit, vysvětlit a aplikovat. Jeden takový výborný recept na rozeznání hereze od ortodoxie si můžeme vypůjčit od Johna Wesleyho. Někdy se mu říká „wesleyánská čtyřstranka“ (ang. wesleyan quadrilateral).
Nuže vězme, že aby nebylo učení heretické, …
Jak již bylo nastíněno, hereze je pojem týkající se intelektuálního obsahu ústních a písemných projevů. Neprojevuje se na prvním místě v pocitech nebo praxi toho, kdo ji zastává, ale v tom, co říká a píše. Z toho vyplývá, že zvláště v letničním hnutí, které klade velký důraz na praxi a její úspěšnost a na patos, čili pocitové vnímání víry, je ostražitost vůči herezím snížena a obrana proti nim poměrně složitá. Pokud se někdo vykazuje zajímavou anebo úspěšnou praxí, kdo si apologeta myslí, že je, aby jeho úspěch problematizoval? A pokud někdo tvrdí, že má duchovní zkušenost, kdo si apologeta myslí, že je, aby tento duchovní zážitek racionálně hodnotil? Nový zákon nás jasně nabádá k tomu, abychom kriticky hodnotili jak úspěšnou praxi (Mt 7,16; Sk 8,9–20), tak duchovní prožitky (1Te 5,19–22). V letničním hnutí je ovšem zdravý důraz na rozsuzování poněkud oslaben, takže ten, kdo chce zastat úlohu apologety, musí počítat s nepřízní. Je to asi jako v kouzelnickém světě Harryho Pottera, v němž měl Brumbál potíže obsadit na Škole čar a kouzel v Bradavicích místo učitele obrany proti černé magii.
„[P]odle toho, co říkali, měl Brumbál dost problém na tu práci někoho sehnat.“
„Ani mě to nepřekvapuje, když uvážím, jak ti poslední čtyři dopadli,“ řekl George.
„Jeden vyhozený, jeden mrtvý, jeden přišel o paměť a jeden strávil devět měsíců zavřený v truhle,“ vypočítával Harry na prstech, „jo, už vidím, co máš na mysli.“
Jako člověk, který prožil v Apoštolské církvi posledních 33 let (moje nejranější vzpomínka na AC je 31 let stará), mohu mezi těmi, kdo se snažili bránit různým herezím, počítat docela podobně: nejméně jeden vyhozený, dva mrtví, pár jich „přišlo o paměť“, pár se uzavřelo do pomyslné truhly, atd., atp.
Ten, kdo otevřeně hovoří o problémech v učení, které zastávají vlivné církevní osobnosti a skupiny, pozná svůj úděl. Bez ohledu na vstřícnost a tón, jímž píše, bez ohledu na to, jak se třeba i v naprostém teologickém blábolu snaží nacházet i pozitiva a bez ohledu na svou kvalifikaci a morální profil se u takového člověka shledá, že je „arogantní“, „málo přátelský“, „příliš racionální“, „škrobený“,
„suchar“, „nerelevantní“ (např. pro mládež) a především „nepodřizující se autoritě“. Často dotyčnému nezbude, než letniční hnutí v jeho organizované podobě prostě opustit nebo se stáhnout do jakéhosi disentu. Tento nezralý přístup většiny v letničních církvích je zaviněn tím, že se upřednostňuje to, co říká autorita (ethos) a to, co člověk cítí (pathos) před tím, co tvrdí Bible a rozum (logos). Jakoby se v tom výše popsaném Wesleyho receptu vypustilo Písmo a rozum a zůstala jen tradice a zkušenost. Má tedy vůbec smysl za něčím si stát? Dle mého názoru ano, ale jen pokud do takového zápasu Pán Bůh apologetu povolává.
Co by to bylo za článek o herezích, kdyby jich nezmínil alespoň pár. Když se řekne hereze, vybaví se těm, kdo mají alespoň povšechný přehled o církevních dějinách, hereze prvních pár staletí. Například heretik Markion ve druhém století popíral celý Starý zákon, heretik Arios ve třetím století popíral Kristovo Božství a heretik Pelagius ve čtvrtém století popíral vliv prvotního hříchu na lidskou přirozenost. Některé z těchto herezí mají své pokračování i dnes. Spolu s Markionem dnes popírají Starý zákon někteří zastánci liberální a existenciální teologie, kteří by rovněž Starý zákon raději zrušili. Arianismus má dnes pokračování u Svědků Jehovových. Pelagianismus je herezí, kterou se dnes někteří snaží očistit, protože svědectví Bible stran vlivu prvotního hříchu na lidskou přirozenost je opravdu předmětem diskuse. I Pelagius tedy stále má své stoupence.
To všechno je jistě zajímavé, ale co my? Je i letniční hnutí postiženo herezí? Jen tak pro ilustraci jsem vybral dvě hereze, jejichž odhalení sice vyžaduje trošičku snahy, avšak když se popíší, hned je zřejmé, která bije.
Hereze tu s námi budou vždy a pokud si to uvědomíme, může to být v určitém smyslu přínosem. Jejich plíživá a neodbytná přítomnost nás nutí, abychom nikdy nepřestali klást otázky. Je to, co se vyučuje, biblické? Dává to smysl? Má to oporu v naší tradici? Funguje to v naší zkušenosti? A co když jsme se v bludu ocitli my sami? Co když už tu hereze dávno je, ale my si ji neuvědomujeme? Tyto otázky by nám snadno mohly přivodit zbytečnou úzkost o doktrínu, když se máme především radovat ze spasení a z dobrých věcí, které nám Bůh dává. Klást si je rozhodně musíme! Zároveň pamatujme na tyto tři skutečnosti:
To je tedy má troška do mlýna k nebezpečnému tématu křesťanských herezí. Boj s nimi vyžaduje mnohdy pečlivé studium, odvahu ke konfrontaci a Boží vedení. Stojí to však za to, protože učení definuje to, co v církvi děláme, co prožíváme a pokud je špatné, budou špatné i naše skutky a naše zkušenost. Boj proti herezím není populární a něco nás bude stát. Pamatujme ale, že stejná láska, která přikrývá množství hříchů a překonává naše dnešní poznání, protože je vlastně nejryzejším vyjádřením ortodoxie, je sama předmětem učení i motivem k jeho obraně. To z lásky k Pánu bráníme víru před útoky, aby naše láska obstála a naše svědectví vydrželo, až dokud se vrchní apologeta Ježíš Kristus nevrátí v celé své slávě. Za to se přeci bojovat vyplatí.
https://selah.cz/uvahy/hereze-a-jak-na-ne-apologetika-ortodoxie/