Vyučování jako nejdůležitější služba
Biblistika | 25.6.2016 @ 8.00
Námět pro následující tabulku mi poskytla učebnice BIB2063 Korintské listy od Global University (Hoover, 141) a také jedna absolventka, jíž jsem dělal oponenturu. Zachycují se zde novozákonní zmínky o duchovních darech a darech služebností z pěti klíčových novozákonních pasáží. Seznamy jsou uvedeny smíšeně, neboť kritéria pro rozlišení daru a služebnosti se mi, na rozdíl od autora učebnice, zdají nezřejmá. Tabulka v zájmu stručnosti nezachycuje dary uvedené mimo tyto klíčové pasáže, jako např. dar celibátu (1Kor 7,7). Sečtením množství výskytů jednotlivých darů lze dojít ke statistickému obrazu, který říká, že nejdůležitější služebností v Novém zákoně je vyučování.
Římanům 12,6–8 | 1. Kor 12,8–10 | 1. Kor 12,28–31 | 1. Kor 14,1–40 | Efezským 4,11 |
proroctví | slovo moudrosti | apoštolé | prorokování | apoštolé |
služba | slovo poznání | proroci | mluvení jazyky | proroci |
vyučování | víra | učitelé | výklad jazyků | evangelisté |
povzbuzování | dary uzdravování | projevy moci | zjevení | pastýři |
dávání | působ. mocných činů | dary uzdravování | poznání | učitelé |
vedení | proroctví | (dary) pomoci | vyučování | |
milosrdenství | rozlišování duchů | (dary) vedení | ||
druhy jazyků | druhy jazyků | |||
výklad jazyků |
Než budeme pokračovat, jsou na místě tři poznámky:
Začněme u zmínek z 1. Korinským, kde je služba učením silně zdůrazněna. V celém listu nacházíme tři pasáže o duchovních darech a darech služebností (1Kor 12,8–10; 12,28–31(-13,3); 14,1–40). Ve všech třech pasážích je vyučování zastoupeno. Nejprve jako slovo moudrosti a poznání (12,8), poté ve zmínce o učitelích (12,28), pak ve zmínce o vyučování (14,6). Stejně často je zastoupeno pouze prorokování a mluvení v jazycích, apoštolská služebnost je zmíněna pouze jednou.
V celkovém průřezu vidíme, že v klíčových pasážích je vždy zastoupeno pouze prorokování a vyučování. Služebnosti apoštola, pastýře a evangelisty se ve statistice propadají na spodní příčky. Napříč Novým zákonem se mé podezření o důležitosti učení potvrzuje.
Víme, že apoštol Pavel byl velmi vzdělaný. Navzdory spoléhání se na milost Boží (2Kor 12,8nn) byl Pavel „přesně vyučen“ židovskému zákonu" (Sk 22,3). Toto přesné vyučení je patrné na jeho znalosti biblické hebrejštiny (Sk 21,40) a na jeho schopnosti citovat Písmo „od boku“ (pro vyčerpávající pojednání na toto téma viz Carson & Beale, Commentary on the New Testament Use of the Old Testament). Dále pak na kvalitní rétorice jeho dopisů (Keener, 1–2 Corinthians, 4). I Pán Ježíš byl de facto učitelem, jehož učení bylo „plné moci“ (Mk 1,27; 4,2). Můžeme se domnívat, byť to není zcela jisté, že i Ježíš uměl hebrejsky. Víme, že vyučoval v synagoze (4,16), kde nejspíše aramejsky vysvětloval obsah hebrejské Bible (srov. Neh 8,2.8).
Z toho plyne, že schopnost vyučovat je jednou z nejdůležitějších schopností novozákonního služebníka. Apoštolát (misijní práce), pastýřská péče, evangelizace, zázračné dary a dar jazyků, to vše může sloužit k budování, růstu a k dobrému zdraví církve či jednotlivce. Vyučování a proroctví jsou ale dva nejdůležitější vektory. Proroctví proto, že podněcuje konstruktivní představu o světě a o nás samotných. Vyučování proto, že nás ukotvuje v jádru křesťanství a tím zachovává konstruktivní představu o světě i o nás samotných. V jistém smyslu by mělo platit, že v osobě učitele se proroctví a vyučování spojuje, takže prorok, který se nedrží učení, je špatný prorok a učitel, který neučí prorocky, je špatný učitel. Tato abstrakce však již není podstatná pro ono klíčové a toliko opomíjené zjištění, že učení je co do důležitosti v Novém zákoně na prvním místě. Vtípky typu „apoštol je palec a učitel chudák malíček“ se tedy od nynějška mohou vypustit. Už kvůli evangelistovi.
https://selah.cz/biblistika/vyucovani-jako-nejdulezitejsi-sluzba/