První kapitola Exodu a soudy nad všemi bohy Egypta
Biblistika | 23.10.2018 @ 16.30
Ale proti nikomu ze synů Izraele ani pes [Anubis] nenaostří svůj jazyk, proti člověku ani zvířeti, abyste poznali, že Hospodin učiní rozdíl mezi Egyptem a Izraelem. (Exodus 11,7)
A té noci projdu egyptskou zemí a pobiji v egyptské zemi všechno prvorozené od lidí až po dobytek. Vykonám soudy nad všemi bohy Egypta. Já, Hospodin. (Exodus 12,12)
Celé září jsem učil první modul nového modulárního systému na VOŠMT, jmenovitě Literaturu Starého zákona. Žel z jakéhosi důvodu, jehož se úporně snažím dopátrat, nemám tolik času na psaní toho, o čem právě učím. (Že by ty moje sluníčka a srdíčka doma? :-) Sdílím alespoň tuto kratičkou poznámku o první kapitole Exodu. Měl bych snad i nutkání rozpracovat ji do tvaru a hustoty publikovatelného článku, ale to by musel mít den 36 hodin a týden 9 dní. A jelikož ani má letniční víra na pozitivní vyznávání Jozua 10,12 nestačí, zůstane u poznámky.
Příběh o ranách seslaných na Egypt za to, že zotročil Izrael a nechtěl jej pustit, je dobře znám pro svou barvitost a diskutován pro své implikace. Kvůli symetrii a plynulosti příběhu mívali jeho kritičtí čtenáři ve zvyku „pitvat“ jeho redakci, protože se zdálo pochybné, aby se všech deset ran událo během krátkého časového období. Cestou obhajoby historicity egyptských ran se naopak vydali např. Greta Hort (1957) či Kenneth Kitchen (2003), kteří v nich spatřují pozoruhodnou shodu v načasování řady přírodních katastrof. Konzervativní odborníci samozřejmě dílčí závěry těchto postřehů kvitují, avšak pouze za hlasitého zdůrazňování nejen historicity, ale také zázračnosti daných katastrof.
Vedle debat o historii se můžeme zamýšlet nad literárním záměrem příběhu. Jestliže bylo součástí záměru autora Genesis 1, jak jsem kdysi dávno psal, polemizovat s egyptskými stvořitelskými mýty, neobjevuje se stejná polemika i zde, když vlastně navíc v tomto příběhu dostává i fyzický rozměr? Velmi dobrým úvodem do této problematiky je kapitola 6. kapitola knihy Ancient Egypt and the Old Testament (Currid 1997), z níž mimo jiné čerpám i v tabulce níže. Pod tabulkou uvádím definici „urážky“ jednotlivých bohů.
Mým přínosem k této debatě budiž identifikace ozvěn zápletky v první kapitole Exodu. Tyto ozvěny jsou místy hlasitější a místy tlumené, někdy nepůsobí příliš průkazně. Tvrdím, že egyptské rány jsou odplatou za útlak Izraelců Egypťany popsaný v Exodu 1 a že řadu z nich lze chápat i ve vztahu ke kontrastu mezi „zlými“ Egypťany a „hodnými“ porodními bábami Šifrou a Púou, který je v této kapitole silně zvýrazněn. Tato zjištění by v závěru mohla vrhnout nové světlo na postavy Šifry a Púi, čili oněch „hodných“ porodních bab. Všimněte si proto nyní úplně levého sloupce v tabulce a komentáře k ozvěně v Exodu 1 pod tabulkou.
# |
Rána |
Text (Ex) |
Souzený bůh |
Patronát |
Ozvěny zápletky |
1. |
voda v krev |
7,14–24 |
Hapi |
plodnost, výživa, vody |
Ex 1,22: Pak farao přikázal všemu svému lidu: Každého syna, který se jim narodí, hoďte do Nilu, každou dceru nechejte naživu! |
2. |
žáby |
7,25–8,11 |
Heqet |
žabí hlava, hojnost, „porodní bába“ |
Ex 1,15n: Pak egyptský král přikázal hebrejským porodním bábám – jedna se jmenovala Šifra a druhá Púa – toto: Když pomáháte při porodu Hebrejkám, hleďte na porodní stoličku: Bude-li to syn, usmrťte ho, bude-li to dcera, ať zůstane naživu. |
3. |
komáři / vši |
8,12–15 |
Geb |
země, prach |
Ex 1,14: Ztrpčovali jim život tvrdou otročinou s hlínou a cihlami a všelijakými polními pracemi – veškerou otročinou, ke které je surově nutili. |
4. |
mouchy / divá zvěř |
8,16–28 |
Khepri |
skarabí hlava, ranní slunce, obnova života |
Ex 3,2: I ukázal se mu Hospodinův anděl v ohnivém plameni zprostřed keře. Mojžíš hleděl, hle, keř planul ohněm, ale nebyl stravován. Ex 1,12: Ale čím víc jej utlačovali, tím víc se množil a rozmáhal. Egypťané se začali synů Izraele děsit. |
5. |
úhyn dobytka |
9,1–7 |
Hathor / Nut / Apis |
Hathor: kraví hlava, plodnost, mateřství |
Ex 1,21: A stalo se, protože se ty porodní báby bály Boha, že jim dal rodiny. Ex 1,7: Ale synové Izraele se plodili, hemžili a množili, a bylo jich velmi mnoho, takže ta země byla jimi naplněna. |
6. |
vředy |
9,8–12 |
Isis / Sekhmet |
Sekhmet: epidemie a jejich léčení |
Ex 1,17: Porodní báby se však bály Boha a nepočínaly si podle toho, co jim řekl egyptský král, ale nechávaly chlapce naživu. |
7. |
krupobití |
9,13–35 |
Nut / Shu / Tefnut / Horus |
Nut: obloha / Shu: povětří / Tefnut: vlhkost / Horus: obloha, |
Ex 1,11: Ustanovili tedy nad ním pracovní dozorce, aby jej utlačovali těžkými robotami. Stavěli faraonovi města skladů Pitom a Rameses. Ex 1, 14: Ztrpčovali jim život tvrdou otročinou s hlínou a cihlami a všelijakými polními pracemi – veškerou otročinou, ke které je surově nutili. |
8. |
kobylky |
10,1–20 |
Senehem / Set |
násilí, chaos, nepřátelství |
Ex 1,10: Nuže, jednejme s ním chytře, aby se dále nemnožil, a když by vypukla proti nám válka, aby se i on nepřidal k těm, kdo nás nenávidí, a bojoval by proti nám, a vyšel by ze země. Ex 1,13: Syny Izraele tedy surově nutili otročit. |
9. |
temnota |
10,21–29 |
Ra |
slunce, stvořitel, |
Ex 1,8: V Egyptě pak povstal nový král, který Josefa neznal. |
10. |
smrt prvorozených |
11,1–12,36 |
faraonův syn budoucí bůh |
vládce Egypta, |
Ex 1,8: V Egyptě pak povstal nový král, který Josefa neznal. |
Nevím, zda se někdo pokusil o něco podobného přede mnou. Případné upozornění uvítám. Mezi implikací těchto ozvěn by mohlo být, že porodní báby jsou jakýmsi protipólem Egypťanů. O jejich národnosti se vskutku vede diskuse (viz např. Janssen 2018), neboť vypravěč nám ji nesděluje a verš Ex 1,15 zní jinak v masoretském textu (Hebrejské porodní báby) a jinak v Septuagintě (porodní báby Hebrejů).
Pokud by báby byly egyptské národnosti, pak by Exodus 1 byla vlastně kapitolou o debatě v egyptské společnosti. A pokud zde vypravěč staví do kontrastu počínání egypťanů a počínání bab a tento kontrast nazírá, jak se domnívám, čočkou celého následujícího narativu a „soudů nad bohy Egypta“, vyplývalo by z toho, že v příběhu o exodu nejde pouze o Izrael, ale také o vztah k němu.
Toto zjištění bychom pak mohli posunout ještě dále. Jestliže v Ex 1,21 čteme, že Bůh dal hodným bábám rodiny, a to v kontextu, kdy je plodnost jakoby známkou Božího požehnání Izraeli, znamená to, že by Šifra a Púa mohly být i jako egyptské báby podílnicemi onoho požehnání a třeba i osobami v tom „množství přimíšeného lidu“ (Ex 12,38), který nakonec z Egypta vyšel. Z toho by vyplývalo méně etnocentrické chápání základní příběhové linie.
https://selah.cz/biblistika/prvni-kapitola-exodu-a-soudy-nad-vsemi-bohy-egypta/