Perličky z konce školního roku
Biblická škola | 13.6.2015 @ 11.35
Tak to máme za sebou a já mám pocit, že konečně mohu dýchat. Odpovídám na měsíc staré maily, píšu básničky, hraju na kytaru, plánuju výlety a při tom chodím do práce. To vše jen díky tomu, že se nemusím připravovat na výuku a že jsem minulou středu odeslal poslední písemnou práci do belgického Sint-Pieters-Leeuw, sídla Kontinentálního teologického semináře.
V práci se probírám množstvím testů a písemných prací studentů. S těmi ve svém předmětu (Genesis) jsem vesměs spokojen. Celý semestr jsem jim vtloukal do hlavy, že musí provádět samostatný průzkum a že jejich práce musí mít hlavu a patu, tj. začátek a konec, tj. konkrétní téma a konkrétní cíl, aby se mi někdo nesnažil napsat encyklopedii egyptologie na 1500 slov. Řada studentů uposlechla mých rad. Pak ale opravuji štosy prací v jiných předmětech, kde jsem jen tutorem. Ne každá práce ehm… odráží dlouhé hodiny náročného a samostatného přemýšlení.
Přináším proto tyto perličky, nejlepší z nejlepších. Musím podotknout, že pochází od jinak celkem pilných a chytrých studentů. Nejhorší katastrofy zde nepublikuji, protože ty ani nejsou vtipné. Na znamení korektnosti nebudu uvádět jména a adresy a pokud by se student kdesi poznal, může mne požádat o stažení svého materiálu z tohoto blogu. Zda mu vyhovím, to se uvidí.
Jiný student se v odpovědi na tuto otázku omezil na prozaické „v pokroku.“ Jeho perla mi unikla, zapomněl jsem si ji vyfotit. Ne, úpadek nespočívá v pokroku. Slovo „úpadek“ je antonymem slova „pokrok.“ Uznávám, že určitou logiku na pozadí vidím. Podle Genesis 5 se Kainova dynastie jeví jako ta chytrá a Ábelova jako ta zbožná. To je ale neprůkazné, u kainovců se dá spíše spekulovat, že zneužívali technologie k násilí a že oni „bohatýři“ z Genesis 6 jsou vlastně násilníci. Úpadek tak spočíval v násilí, ne v (technologickém) pokroku.
Takže ne, takhle jsem vás to, milí zlatí, neučil!
Zde už opravdu není potřeba nic dodávat. Není nad to, když má člověk jasno.
Opravdu, pokud by někdo chtěl vydat knihu se 100% honorářem (nebo jak se tomu v tomto případě říká?), může mi ji zaslat a já mu ji coby hlavní editor edice DIY vydavatelství Samizdat skoro jistě schválím. Tisk a distribuci si musí autor hradit sám, jen musí mít na svém knize můj úvod a odkaz na mé stránky.
Varujte se výkladu! Hlavně toho, který bere v potaz gramatiku a historii.
Je pravdou, že v poslední době občas shledávám rozdíl mezi gramaticko-historickou a historicko-kritickou metodou výkladu bezpředmětným. Ne proto, že bych nevnímal nebezpečí vyšší kritiky, ale proto, že v praxi bývá situace výkladu komplikovanější, než „tohle říkají liberálové“ a „tohle říkáme my.“ Vezměte si třeba Abrahama. Dá se říci, že Bůh Abrahamův se tehdy nejmenoval Hospodin (srov. Ex 6,3), ale Él, který byl nejvyšším Bohem kenánského panteonu a jehož knězem byl Malkísedek. Tím se člověk sice dopouští historické kritiky, ale jeho interpretace může spočívat zcela v gramaticko-historickém ideovém rámci, který spoléhá na plenárně-verbální inspiraci neomylné a bezchybné Bible. Já to tak dělám.
Abych se nestrefoval jen do ostatních, ukážu i svůj sešit se zápiskami ze samostudia hebrejštiny. Před rokem a půl jsem si jej nadepsal tímto motivačním nadpisem, částečně zaplnil a slavnostně odložil do poličky. Pak přišly různé rodinné starosti a sešit v poličce zůstal. Nyní jsem jej oprášil a hodlám pokračovat v jeho plnění s vytrvalostí, kterou je potřeba v oné staré hře pro posílení ducha. Hlavu nevěším. Jedna profesorka na HTF prý řekla, že hebrejštinu se člověk sedmkrát naučí a sedmkrát zapomene, ale po osmé už to vyjde. Já mám za sebou necelé dva cykly. To je dobrý začátek.
https://selah.cz/biblicka-skola/perlicky-z-konce-skolniho-roku/